Yrkeskompetensbevis (YKB)

Fortbildning – boka hos oss!

YKB är en förkortning för Yrkeskompetensbevis. YKB är numera är ett obligatoriskt bevis för alla yrkesförare av lastbil och buss.

Hos oss på Stockholm City Trafikskola kan du boka Fortbildning.

Det finns flera kurstillfällen att välja på. Både på helgdagar och vardagar. Platsen för våra kurser är Stockholm, Södertälje och Strängnäs.

Fortbildning – för dig som redan är yrkesförare

Fortbildningen omfattar 5 delmoment och ska minst vara 35 timmar lång. De olika delmomenten är Sparsam körning, Specialtransporter, Lagar och regler, Ergonomi och hälsa, Säkerhet och kundfokus

Viktig regel: Det är lagstadgat att alla yrkesförare numera ska utföra fortbildningen vart femte år för att få behålla sitt YKB. De yrkesförare som innefattas av s.k ”hävdvunna rättigheter” ska senaste ha gått sin första fortbildning sju år efter att lagen om YKB tillämpades.

Det görs inga prov eller liknande i samband med fortbildningen. Kravet är att du ska ha gått alla fem moment. Men du kan exempelvis gå dem på vitt skilda tidpunkter och platser.

Grundutbildning – för dig som vill bli yrkesförare

Grundutbildningen vänder sig till den som ska ta YKB för lastbil eller buss för första gången. Det finns två grundutbildningar. En lång grundutbildning på 280 timmar och en förkortad på 140 timmar.

Den förkortade vänder sig till dem som utbildar sig till lastbilsförare och är 21 år eller äldre. Eller 23 år och äldre och utbildar sig till bussförare, alt. 21 år och äldre såvida linjens längd inte överstiger 50 km. För övriga gäller den längre grundutbildningen.

Utbildningen innehåller exempelvis faktorer som säkerhetsbestämmelser, lagar och regler för yrkesförare, miljö, hälsa och träning i rationell, miljövänlig körning.

Oavsett om du går den förkortade eller längre varianten, är kraven densamma. Det är bara undervisningstiden som är förkortad.

I slutet av grundutbildning utför man ett förarprov på Trafikverket. För att få ditt yrkeskompetensbevis måste du ha gått grundutbildningen och klara av detta prov.

YKB-utbildningar varje vecka – efter era önskemål!

På Stockholm City Trafikskola kan ni boka YKB-utbildningar varje vecka – även på kvällar och helger.

Vi finns på flera orter

Förutom Stockholm, är våra kurser även tillgänglig på plats i Strängnäs, Södertälje och Nyköping. Ibland publicerar vi även inplanerade kursdatum på den här sidan, och givetvis är ni även välkomna att anmäla er till dessa tillfällen.

Börja med en intresseanmälan

Det enda ni behöver göra för att boka in er YKB-utbildning är att lämna en intresseanmälan och berätta vilken utbildning ni är i behov av (fortbildning eller grundutbildning). Samt hur många ni är och vid vilket tillfälle ni önskar gå utbildning. Därefter hör vi av oss och pratar mer om detaljerna.

Priser

Fortbildning: 1500 kr + moms per delmoment. Fortbildningen innehåller 5 delmoment.

Grundutbildning YKB – 140 timmar

Förkortad grundutbildning vänder sig till den som är som utbildar sig till lastbilsförare och är 21 år eller äldre. Eller 23 år och äldre och utbildar sig till bussförare, alternativt 21 år och äldre såvida linjens längd inte överstiger 50 km.

Kontakta oss om YKB